Aby omówić możliwości użytkowe przecinarek benzynowych w dzisiejszym wpisie, dla ułatwienia podzielimy je na modele ręczne i jezdne (potocznie nazywane przecinarkami drogowymi). Co warto wiedzieć o jednych i o drugich? Przekonajmy się!

Przecinarki ręczne

Od przecinarek ręcznych oczekuje się, że maksymalnie będą ułatwiały pracę. Dlatego modele najlepszych producentów mają środek ciężkości umieszczony nad wałkiem napędowym tarczy i cechują się perfekcyjnym przeniesieniem momentu obrotowego na tarczę. To sprawia, że cięcie przebiega szybko, równomiernie i jest komfortowe dla pracownika. W przypadku przecinarki ręcznej istotna jest również jej niewielka waga, ułatwiająca podnoszenie urządzenia. Urządzenia renomowanych dostawców oferują funkcję płynnej regulacji głębokości cięcia w połączeniu z niepowtarzalnym systemem umożliwiającym podnoszenie tarczy tnącej ze szczeliny, nie powodując zmiany ustawionej głębokości cięcia. Dobra przecinarka ręczna powinna też być wyposażona w spory zbiornik na wodę i przyłącze umożliwiające zewnętrzne zasilanie w nią.

Przecinarki jezdne

Jeśli chodzi o przecinarki benzynowe jezdne, te wykorzystuje się głównie w drogownictwie, przy przygotowywaniu rowków dylatacyjnych i cięciu powierzchni betonowych, czyli prościej mówiąc – przy budowie i konserwacji dróg. W ich przypadku poręczność i waga mają drugorzędne znaczenie. Do dużych robót używa się  bowiem urządzeń o mocy nawet 55 kW z tarczami o średnicy do 1500 mm. W przypadku przecinarek jezdnych bardzo istotna jest łatwość sterowania przy zachowaniu stabilności cięcia. Dobre urządzenia wyposaża się w system obustronnego nawadniana tarczy, który znacząco wydłużą żywotność urządzenia. Przecinarki jezdne od renomowanych producentów cechują się również poziomem wibracji mniejszym niż 5 m/s2, dzięki czemu można z nimi pracować nieprzerwanie przez 8 godzin. Wybierając przecinarkę jezdną do swojej firmy, warto też upewnić się, że głębokość cięcia jest w niej ustawiana bezstopniowo, co umożliwia cięcie na dokładną głębokość, oraz przyczynia się do wolniejszego zużywania się tarczy.